Michelangelo ve Raffaello’nun Garip Hikayesi ( 2 )

Dahilerin Savaşı (Michelangelo-Raffaello)

 

Bu yazıyı okumadan önce bu yazı serisinin ilk yazısı olan Michelangelo ve Raffaello’nun Garip Hikayesi ( 1 ) yazımı okumanızı salık veririm.

 

Michelangelo ve Raffaello’nun Hikayeleri Tüm Heyecanıyla Sürüyor

 

Bu garip hikaye herkesin çekinerek yanaştığı huysuz bir ihtiyar ile sevecen bir genç aynı anda Papa II Julius’un kanatları altında bir araya geldiğinde çok daha tuhaf bir hal aldı.

 

Raffaello Sanzio da Urbin-Michelangelo ve Raffaello’nun Garip Hikayesi ( 2 )

Raffaello Sanzio da Urbin

 

Raffaello büyük bir hevesle sipariş aldığı işi yani Stanza Della Sagnatura’nın duvarlarını süsleme işine başlamıştı. Bu arada huysuz dâhiye de kabul etmeyeceği tahmin edilerek, (Şüphesiz burada Bramente’nin Papa II Julius üzerinde ki etkisini göz ardı etmemek gerek) Sistina Şapeli’nin  tavanını boyama görevi verildi.

Sistina Şapelinin duvarlarını Boticelli, Ghirlandaio gibi ünlü isimler boyamıştı fakat tavan hala boştu. Michelangelo angarya olarak gördüğü bu görevi kendisinin aslında bir ressam değil heykelci olduğu gibi bahanelerle üstünden atmaya çalıştı. Michelangelo’ya göre bu ona düşmanlık edenlerin onu küçük düşürmek üzere kurduğu bir tuzaktı.

 

Michelangelo Portre-Michelangelo ve Raffaello’nun Garip Hikayesi ( 2 )

Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni

 

 

Fakat II Julius bu bahanelere kulak tıkayarak bu görev için ısrar etti. Bunun üzerine Michelangelo 12 havarinin betimlendiği sıradan bir taslak geliştirdi ve Floronsa’dan kendini yardımcılar getirtti. Sonra ne olduysa oldu – dahiliğinin bir alameti olsa gerek – bütün yardımcıları kovdu ve kendini Sistina Şapeline kapattı.

Bu arada Raffaello ‘da Stanza Della Sagnatura aldığı siparişler için çalışmaya başlamıştı. (Bu siparişin Felsefe, Teoloji, Şiir ve Hukuk üzerine olduğunu önceki bölümde belirtmiştik.) En ünlü olanı Atina Okulu olan bu siparişlerin ilk taslakları ve başlangıcı aslında Raffaello’nun içine tam sinmemiş bir yerlerde bir şeyin eksik olduğunu düşünmüştü.

 

 

Atina Okulu -Michelangelo ve Raffaello’nun Garip Hikayesi ( 2 )

Atina Okulu

 

 

Michelangelo Şehirden Ayrılır ve Olanlar Olur

 

Bizim huysuz dâhimiz de yardımcıları kovduktan sonra kendisini şapale kapatmış ve bu tabir o devirde  de caizmidir bilmiyorum ama harıl harıl çalışmaya başlamıştı. Madem ondan resim yapmasını istiyorlardı onlara resim nasıl yapılır gösterecekti. Bu yoğun çalışma arasında birkaç gün için şehirden ayrılması gerekti.

Onun şehirde olmadığı duyan Bramante ise bu fırsatı değerlendirip Raffaello’yu bir gece hiç kimsenin giremediği Sistina Şapeline soktu. Bramante ve Raffaello’nun gördükleri karşısında yine o devirde bu tabir de caiz midir bilmiyorum ama dilleri tutuldu. Gördüklerini inanamadılar. Bir insanın tek başına bunu nasıl yapabildiğini akılları almadı ve büyük hayretler içerisinde oradan ayrıldılar.

Michelangelo şehre döndüğünde bir şekilde bu izinsiz ziyaretten haberdar oldu ve şapelin anahtarlarının sadece kendisine teslim edilmesi kaydı ile işe devam edeceğini söyledi. Olay Papa II Julius’a kadar uzandı ve sonunda kazanan Michelangelo oldu.

Raffaello ise iyi gitmeyen işleri için aradığı ilhamı Sisitina Şapelinin yüksek tavanında buldu. Dev birer heykeli andıran etkileyici çıplak insan figürleri.

Sistina Şapeli - Michelangelo-Michelangelo ve Raffaello’nun Garip Hikayesi ( 2 )

Sistina Şapeli-Roma

 

İki dahi de işlerini büyük bir azimle sürdürürken bir gece Roma sokaklarında karşılaştılar. Raffaello sahip olduğu şöhretten ve yakışıklılığından kaynaklanan rüzgarı, vaktini kadınlarla geçirerek kullanmaktaydı. Yanında ki kadınlarla beraber Michelangelo ile karşılaştığında şüphesiz bu hoş bir tesadüf olmadı. Zira Raffaello içten içe hayranlık beslediği Michelangelo’nun cinsel tercihine göndermede bulunmuştu.

Belki daha önce duymadınız ama Michelangelo de tıpkı çağdaşı diğer büyük deha Leonardo da Vinci gibi bir eşcinseldi.

 

Michelangelo Gövde Gösterisi

Michelangelo Sistina Şapelinin tavanın tam dört senede bitirdi. Bitirdiğinde takvimler 1512 yılını gösteriyordu. Bir insan tam dört sene boyunca boyu 40 metreye yaklaşan bir iskelenin tepesinde sırt üstü çalışması nasıl bir azmin gösterisidir varın siz düşünün. Öyle alışmıştı ki sırt üstü çalışmaya kendisine gelen mektupları bile sırtüstü uzanıp okurdu.

Tek başına bitirdiği bu iş, onun sonsuz hayal gücünün ve maharetinin en büyük simgesi oldu. Michelangelo’nun o tavanda neler tasvir ettiğini belki başka bir yazıda anlatırız ama şu kadarını söylemekte yarar var Michelangelo’nun sanatı öyle büyüktü ki, o kadar muhteşem tasvir arasında Tanrı’nın Adem’e hayat verdiği o ikon haline gelmiş fresk tavanın merkezinde her şeyin başlangıcını ve gücü temsil etmekteydi.

 

Yaratılış Tasviri - Sistina Şapeli Tavan-Michelangelo ve Raffaello’nun Garip Hikayesi ( 2 )

Yaratılış Tasviri – Sistina Şapeli Tavanı

 

İlk Günah Tasviri - Sistina Şapeli Tavan-Michelangelo ve Raffaello’nun Garip Hikayesi ( 2 )

İlk Günah Tasviri – Sistina Şapeli Tavanı

 

 

Raffaello ise aldığı ilham ve tabi ki üstün yetenekleriyle imza odasını tam bir başyapıtlar odasına çevirmişti.

 

Stanza Della Segnatura - İmza Odası-Michelangelo ve Raffaello’nun Garip Hikayesi ( 2 )

Stanza Della Segnatura – İmza Odası

 

II Julius’un Tarihi Hatası

Papa II Julius'un Raffaello Tarafından Yapılan Portresi-Michelangelo ve Raffaello’nun Garip Hikayesi ( 2 )

Papa II Julius’un Raffaello Tarafından Yapılan Portresi

 

Özetle II Julius sanata eşi benzeri olmayan eserler kazandırılmasına bir şekilde vesile olmuştur. Fakat anıt mezardan vazgeçip San Pietro bazilikasının yerine yaptırmak istediği ve dünyanın yedi harikasını geride bırakacak olan bir mabed hayali Katolik Hristiyanların başına çok büyük işler açmıştı.

O kilise için halktan toplanan ağırlaştırılmış vergiler halkı bezdirdi ve halkı kiliseye karşı isyana teşvik etti. Bu isyanın başını da Martin Luther çekmişti.

Evet ! O kilisenin yapımı Protestanlığın doğmasına zemin hazırlamıştı.

Küçük Bir Not : O kilisenin muazzam kubbesini de Michelangelo yapmıştı.

 

Kaynak:

Sanatın Öyküsü- E.H. Gombrich

Dünya Sanat Tarihi- Adnan Turani

Sanatçıların Hayat Hikayeleri- Giorgio Vasari

Discussion

  1. Mesut ERCAN

Yorum yapmak ister misiniz ?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.